Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Förlossningen med Devin.

Publicerad 2009-08-02 10:26:16 i Förlossningsberättelser,

Ja, hur ska jag beskriva den?
Det var den värsta, men samtidigt bästa och mest fantastiska dagen i mitt liv!

Strax innan 7.30 den 23 juli var jag & Tommy framme utanför förlossningen, på Ryhov.
Vi blev placerade i rum nummer nio där vi fick sjukhuskläder att byta om till inför kejsarsnittet. Det var en nervös väntan, med massvis av prover, sprutor, tårar och rädsla, speciellt för min del. Tommys nervositet satte igång först när vi rullade ner mot operationssalarna.

Jag fick droppet isatt ganska tidigt och låg inne på rummet med kroppen fylld av rädsla inför ryggbedövningen under flera timmar. Det var hemskt, men jag lyckades hålla mig någorlunda lugn. Jag fick en kanyl isatt i varje hand och sedan en kateter. Tårarna rann som vattenfall från mina kinder, och jag kände mig superlöjlig, men tack och lov så hade både Tommy och sköterskorna förståelse för min spruträdsla.

Tommy var verkligen underbar under hela ingreppet. Han satt vid min sida och talade till mig hela tiden. Han höll min hand och talade om för mig hur stolt han var över mig och hur duktig jag var.

Klockan 11.00 var det dags. Då rullade vi ner mot operationssalarna och jag kände ännu en gång hur paniken steg inom mig. Ryggbedövningen var det som skrämde mig mest, trots att jag tidigare under dagen fått tala med narkosläkaren. Hon ordnade så jag fick lustgas under ingreppet, vilket jag är mycket tacksam över. Det fick mig att slappna av, trots att rädslan inom mig fanns kvar. Sen att Tommy fanns vid min sida hela tiden var en stor trygghet, han var fantastisk.

Klockan 11.31 var vår vackra Devin ute. Han vägde 2490 gram och var 44 cm. Huvudomfånget var på 34,5. När jag först fick se honom lite snabbt så var han alldeles blå, vilket fick mig att tänka på en söt liten smurf. Dem tog med honom ut och la honom i en kuvös det första dygnet. Tommy var med och vakade över sin son hela tiden. Han fick klippa navelsträngen och hjälpa till att flytta Devin till neonatalavdelningen.

Jag själv var färdigsydd och redo att köras tillbaka klockan 12.00. Eftersom jag var "förlamad" i halva kroppen så så blev jag sängliggande större delen av dagen, men jag hade med mig böcker, kortspel, block och pennor som sysselsättning. Det dröjde enda till 14.50 innan jag fick se min son igen. Han låg fortfarande i kuvös och han såg så hjälplös och pluttig ut med alla dessa slangar i kroppen. Känslan som jag kände just då går verkligen inte att beskriva. 

Inte förrän klockan 19.40 fick jag hålla min son för första gången. Det går inte beskriva hur det kändes att hålla sin son för första gången och inse att det är vår pojk, vårt lilla mirakel. Det tog flera dagar innan både jag och Tommy insett att vi blivit föräldrar! Det känns fortfarande nästan overkligt. Så som vi har längtat och pratat om denna bebis. Äntligen är han här.

Kommentarer

Postat av: m i k a e l a

Publicerad 2009-08-02 11:46:50

Grattis till er lilla son! Jätteglad för er skull :)

Postat av: Elin Hermansson

Publicerad 2009-08-02 15:38:22

Grattis =) Åhh vad roligt för er. Hoppas ni har det bra nu och tar hand om varandra.

Postat av: Emma

Publicerad 2009-08-02 17:14:54

Grattis till sonen, vad skönt att allt gick bra! Själv går jag här hemma och bara väntar på att bebisen vill komma ut. Slemproppen gick för 4 dagar sen så det kanske inte dröjer allt för länge.

Kram Emma

Postat av: jannie

Publicerad 2009-08-02 17:31:23

grattis!



ta verkligen vara på denna första tiden.. för den går fortare än man kan tro!

Postat av: Mindy

Publicerad 2009-08-03 10:44:59

Stort grattis till eran son..Hoppas att du mår bra & får en underbart liv med era son..kram kram

Postat av: Mindy

Publicerad 2009-08-03 11:04:03

Så underbart att allt är bra med dig & sonen...Hoppas att du får en skön måndag.kram kram

Postat av: Angelicka

Publicerad 2009-08-03 11:48:59

Tack så mycket, och GRATTIS själv till er son :):)

Postat av: Madelene Lindgren

Publicerad 2009-08-03 17:01:18

Hej och grattis till sonen!



Jag har följt din blogg ett tag nu och måste säga att den är väldig kul att läsa.

Jag är en gammal kompis till Thommy.

Ser fram emot bilder på lillen.

Häsla Thommy, och grattis igen, till er båda!

Postat av: angelica

Publicerad 2009-08-03 18:26:10

Åh vad kul=) Grattis! Vilket fint namn ni valt till eran son! Njut ordentligt nu för nu är du verkligen mamma=))

Postat av: Tanya

Publicerad 2009-08-03 22:18:43

Grattis Bea!!!!!!!! visst e det underbart att va mamma!!

Postat av: Em

Publicerad 2009-08-04 11:05:37

GRATTIS! Vad duktig du är, jag är själv livrädd för nålar och sprutor, så jag förstår hur jobbigt det måste ha varit. Men nu är han alltså här, amazing! :D Kramar

Postat av: Emelie

Publicerad 2009-08-11 19:35:46

Va skönt att allt gick så bra!!

Postat av: Sandra , Blivande 2barnsmamma

Publicerad 2009-08-22 20:29:25

Varför fick du göra planerat snitt?

Postat av: Angelica

Publicerad 2009-08-26 23:40:20

Men herreguud grattis till eran söta lilla son. Sitter här nu & böölar som en dåre för din förlossning liknade våran. Dock va inte vårt planerat. Vår lille vägde 1540g & va 42 cm. Vi fick ligga på sjukhuset i två veckor med honom. Dock slappa han kuvösen efter två dygn. Jag hade oxå taskigt flöde. Åhh, alla lyckoönskningar till er =) Kram från angelica (hon som tommy jobbat med på ögården)

Postat av: Emma

Publicerad 2009-08-29 11:58:52

Grattis... Lite sen men bättre sent än aldrig! Har helt glömt bort att skriva, läsa och hamig på denna blogg, fy skäms! Så nu har jag dig på bloglovin, omöjligt att missa :)

Postat av: ellan

Publicerad 2009-09-16 11:16:52

åh va mysigt.. längtaar tills ja får egna barn :)

Postat av: Claudia Hernandez

Publicerad 2010-02-03 01:26:30

Grattis..!

(hitta din blogg nu) därför jag skriver de nu hehe..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela