Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Devins matvanor

Publicerad 2010-01-20 08:50:12 i Devin ~ 3-6 månader,

Det har uppstått väldigt mycket oro och snack angående Devins vikt och hur rund han är. Jag kan lugna er med att BVC och jag har koll på läget och han lider inte av övervikt eller någon annan sjukdom eller liknande. Han är väldigt kort p.g.a att både jag och hans far är korta och har alltid varit det, likaså hans mor- och farföräldrar är ganska små. Han går upp i vikt lite för bra enligt BVC, men just därför har jag börjat med måltider åt honom istället för ersättning. BVC-sköterskan misstänker nämligen att det är ersättningen som gör att Devin blir tjock. Man kan väl säga att denna "dieten" som han får nu (och det är ett råd från BVC) är ett test för att se om han fortsätter att gå upp i vikt som han gör. Läkaren ska få kolla vidare på det där när vi ska på läkarbesök den 26 januari. Visst är han stor, men som sagt - hans far var också rund när han var liten. Troligtvis går det i släkten...

Men men, oftast ser en dag för Devin och hans måltider ut såhär:

09.00 1 portion gröt
13.00 mat (ibland barnmat, ibland hemmagjord puré)
17.00 mat igen eller gröt, det varierar
21.00 160 ml välling innan läggdags (ibland t.o.m hoppar han över detta målet!)

Han brukar vakna mellan 03.00/04.00 och då får han 120 ml ersättning innan han sedan somnar om gott igen!

Som ni ser så äter han inte så fruktansvärt mycket om dagarna som ni verkar tro. Och han får ALLTID vatten till måltiderna nu. Andra barn verkar äta betydligt oftare vad jag har sett... Nåväl, Devin mår bra, är alltid glad och skrattar mycket och så länge det är så så kan jag vara lugn!

Kommentarer

Postat av: BIRGITTA

Publicerad 2010-01-20 11:17:27

BRY DIG INTE SÅ MYCKET ÖVER KOMMENTARER OM DEVIN.SJÄLV HAR JAG 4 BARN SOM NU ÄR STORA ALLA HAR VÄGT ÖVER 4 KG. NÄR DE FÖDDES O VARIT 54 CM. LÅNGA .POJK NR2 VAR EN LITEN TJOCKIS MED DUBBELHAKA,O NÄR JAG TITTAR PÅ HONOM VID 7 MÅN. NÄR VI TOG KORT PÅ HAN O STOREBROR SÅ KAN MAN INGET ANNAT ÄN LE EN SÅN LITEN POTATISSÄCK.HAN GICK INTE FÖRNS VID 16 MÅN. MEN NÄR DET KOM SÅ RASA HAN I VIKT.HAN FICK MAT NÄR HAN VAR HUNGRIG.I DAG EN LÅNG MAGER KILLE PÅ 185 .KRAM TILL DIG O DEVIN.OXÅ JKPG.BO

Postat av: blommigatjejen från FL

Publicerad 2010-01-20 13:40:27

äh han e ju rund o go ju,mina två barn har alltid varit stora, dottern var jätteknubbig när hon var liten

min minsta han väger nu över 11 kg redan:)

bebisar ska va tjocka enligt mig iaf:)

Postat av: Emma - mamma till Isa

Publicerad 2010-01-20 23:32:16

Men åhh vad irriterad jag blir. Är det på riktigt folk som har påpekat att er son skulle vara tjock? Suck och stön. Säg åt dem att skaffa sig liv. ¨



Postat av: madde

Publicerad 2010-01-21 18:45:31

Kan ju ochså säga att ella äter mer än din lille på dagarna!!!! Han äter inte mkt, helt normalt! en del barn är stora så är det bara! men på MÅNGA bruka de även växa bort sen!!!:) Varken du eller din sambo verka ju lida av nån övervikt!! Så nää jag tror baara han är en liten knubbig bebis som kommer springa bort det där sen!

fattar inte att folk orka kommentera dett! De är vell klart att både ni och Bvc har koll på sakern!!:)

De är bara gulligt me massa hull!!!:)

Postat av: Caroline- mamma till Casper

Publicerad 2010-01-22 13:51:43

Usch, blir så trött på vad människor ska lägga sig i och skriva taskiga kommentarer på det där sättet. Att människor inte vet att man städar alltid udan skit från sin egen matta innan man går över till någons annan!



Jag tycker er lilla son är så söt =)



Jag har oxå fått rådet av BVC att ge min son mindre mat för min BVC sköterska sa att min son var överviktig, jag ändrade lite men å andra sidan så kände jag min son bäst och att jag skulle låta min son gå hungrig bara för att han låg över viktkurvan dom följer gick bort, jag gav min son även fast dom sagt att jag skulle ge mindre mat iof det ända jag drog ner på var ersättningen han åt... jag gav han 235ml varje måltid även fast han egentligen bara skulle ha 200 =)



Och nu när han har börjat röra på sig mera så jämnar vikt och längd och allt sånt ut sig. Så du ska absolut inte vara orolig.

Och jag tycker personligen att barn ska vara runda eftersom om dom bli sjuka så har dem av att ta ifrån så man behöver dock aldrig vara så där rädd som en tex som har en som e liten som en stika och knappt klara sig likosm.



Lycka till med allt =)

Postat av: emma

Publicerad 2010-05-26 08:35:36

ja vet inte hur känsligt de är , så har inte vågat ta upp de, men läste att du tagit upp de om Devins vikt. jag har många gånger undrat hur han blev så rund, men de kan ju ligga i nått de du sa om ersättningen.



fortsätter han fortfarande att gå upp mkt i vikt sen ni började med mat, eller har de blivit bättre?

du behöver inte svara om du inte vill

kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela