Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Svar på kommentar.

Publicerad 2011-08-29 21:27:09 i Svar på kommentar(er),

Anonym: Hej Bea! Hoppas att du kan hjälpa mig lite. Jag är så sjukt nervös att jag begränsat mitt barn genom att inte låta honom testa sig på klätterställningar ute. Han verkar inte så intresserad nu vid 17 mån och han kan inte ta sig upp till rutschkanan själv och åka själv i den. När gjorde Devin det och hur gjorde ni? Jag är så sjukt rädd att han ska vara efter de andra barnen när han nu börjar på förskola :(

Svar: Hm, det är ju så svårt att komma ihåg alla tidpunkter när och hur gammal Devin var när han lärde sig si och så. Dessutom så är det ju så olika från barn till barn. Devin har alltid tyckt det varit kul att åka rutschkana, från det att han kunde sitta upp själv. Såklart åkte han då i mitt knä, och när han senare lärde sig gå så hjälpte jag honom upp genom att hålla honom i handen. Nu mer åker han i rutschkanan helt själv, dock så brukar jag hjälpa honom genom att stå bakom honom, för säkethets skull, så han inte ramlar. Som sagt så är det så olika från barn till barn, man känner liksom vad ens barn klarar av. Devin är så stadig nu så jag är inte orolig över att låta honom leka och klättra omkring på egen hand. Dessutom så är det ju inte fel att låta barnen upptäcka själva vad de klarar av, enligt mig. Till en viss gräns, såklart! Din son kommer garanterat att börja intressera sig för klätterställningar och annat när han väl börjar på förskolan. När han ser de andra barnen leka och när han ser hur de gör så tar han efter, var så säker! Det är det Devin har gjort bland annat, efter att han börjat hos dagmamman. :)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-08-30 07:52:47

Tack! Men då åkte han rutschkana ner själv när han börjat gå?

Postat av: Emma

Publicerad 2011-08-30 10:02:15

när benjamin var 17 månader kunde han klättra upp själv och åka själv, men som du skrev så står man bakom ifall en olycka skulle ske. jag tror anledningen till hennes son inte kan är för hon inte vågar släppa taget eller låta honom utforska då hon rä rädd han ska trilla och dylikt?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-08-30 12:04:08

Hej Emma, det är jag som ställde frågan till Bea. Ja du har nog mycket rätt i att jag varit väldigt rädd och det är jag nog fortfarande. Ser väl honom mycket som bebis och behandlar honom därefter är jag rädd. Men jag låter honom självklart gå och upptäcka världen och leka med vad han vill. Grejen är att han själv aldrig försökt sig på att klättra upp till rutschkanan. Visst har han gått fram till den och jag har hjälpt honom krypa upp på trappan (har era barn GÅTT upp i trappan vid den åldern?? Han kryper/klättrar uppför trappan, med ben och händer) men har sedan tagit ner honom eller låtit honom åka i mitt knä... Men jag ska nog köpa en sån där liten rutschkana till hemmet för att börja med den :):) Jag är så rädd att vi ser konstiga ut som inte kan det här vid denna ålder!

Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥

Publicerad 2011-08-31 09:57:45

Här har också ungarna fått klättra eftersom dom behärskar det ...



svar: Tore säger inte så många ord. Men dom vanliga som "mamma, titta, titta där, hej, hejdå" säger han. Får se om han blir lika surrkuse som sin storebror ;)



Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-01 21:51:39

är allt okej, du har inte skrivit på ett tag?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-02 22:58:59

Nu blir jag väldigt oroad faktiskt, för du har inte uppdaterat på långt tag nu och det är olikt dig! Snälla du, är allt okej?

Postat av: Helena

Publicerad 2011-09-03 07:17:50

God morgon , God morgon :). Har varit i Stockholm några dagar o då passar det ju perfekt att jag vaknade tidigt idag så kan jag gå igenom de inlägg i din blogg som jag har missat denna veckan :) Kramar

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-03 19:37:05

Du är så duktig på att skriva blogg! Man blir fäst vid er och du imponerar på mig ständigt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela