Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Grova tekakor med linfrö

Publicerad 2013-08-29 17:05:36 i Bakning, recept & tips,

I morse kliade det i mina bak-fingrar minsann! Jag hittade det här receptet och satte igång med bakningen direkt efter att skolarbetet var inskickat. Jag har verkligen saknat att baka. Kanske hinns en omgång kanelbullar med att baka i helgen också? We'll see about that! :)
 
 
 
Ingredienser:
3 dl mjölk
1 dl linfrö
1,5 dl havregryn
2 dl mjölk
150 gram kesella
50 gram jäst
50 gram sirap (bröd)
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
ca. 10 dl vetemjöl special
 
Gör såhär:

1. Koka ihop 3 dl mjölk tillsammans med linfrön och havregryn.  Häll upp i bunke, rör ner 2 dl mjölk och kesellan. Smula ner jästen och rör om. Tillsätt sirap, salt, bakpulver och nästan allt mjöl. Arbeta tills degen är smidig och lägg därefter upp den på ett mjölat bakbord.

2. Dela degen i två delar och rulla dem två delarna till längder, dela varje i 6-8 bitar. Forma dem till bullar som du plattar ut till runda tekakor. Lägg på smorda plåtar eller plåt med bakplåtspapper. Nagga kakorna med en gaffel.

3. Låt jäsa i ca 40 minuter. Grädda i 225° i ca. 10 minuter.

Kommentarer

Postat av: Elin - Livat på torpet

Publicerad 2013-08-29 21:39:46

Dom lät riktigt goda! Måste testa att baka dom nån dag jag med :)

Ja, jag ade enrom tur som vann det där gunglammet. Blir en perfekt julklapp till lilla Ingrid också :)

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela