Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Hon svälter sig hellre än att äta vissa dagar

Publicerad 2013-08-30 12:55:00 i Barnen ♥, Minnen, tankar & åsikter, Vardagsliv,

Min dotter är på dåligt humör just nu. Kanske främst för att hon är hungrig. Men så blir det om man inte äter, och jag tror faktiskt att hon börjar lära sig detta vid det här laget. Det har Devin gjort i alla fall.

Enligt vissa så kanske detta tolkas i deras ögon som att jag plågar mitt barn, men nej - tvärtom. Jag försöker lära Lili att man äter det som serveras, annars kan man vara utan, om man hellre vill det. Jag vill inte riskera att mina barn växer upp som två bortskämda brats när de blir äldre. Man kan inte alltid få som man vill, det är tyvärr ofta dessa människor som det slutar illa för som jag har sett, och då talar jag såklart inte bara om maten - utan att få som man vill i allmänhet. Jag är själv uppväxt med den metoden att man äter den maten som serveras, annars får man vara utan tills det är dags för nästa måltid att serveras. Och jag kan erkänna att när jag var mindre så tyckte jag givetvis att mina föräldrar var jättedumma och orättvisa som lagade bland annat levergryta och kalvtunga minst två gånger om året, som jag fortfarande inte är speciellt förtjust i, men med tiden så har jag insett att det är tack vare detta som har gjort att jag inte är speciellt kräsen när det kommer till mat och att testa nya maträtter med mera. Jag ser därför denna metoden som väldigt positiv.

Javisst, Lili är troligtvis fortfarande lite hungrig eftersom hon knappt rörde sin middag i går eller lunchen som serverades i dag. Men hon åt väldigt bra till frukost. Vi äter regelbundet frukost, lunch, middag och en (ibland även två) mellanmål och frukt under dagarna, så det är ju inte direkt så att mina barn svälter, om nu någon tror det. Och jag lagar ju knappast sådan mat som jag vet om att mina barn inte alls tycker om. Enligt mig så bör man i alla fall smaka på all mat som serveras, men sedan om man vill äta upp allt som ligger på tallriken eller ej är en annan sak.

Hur gör ni när det kommer till uppfostran och måltiderna där hemma?

Kommentarer

Postat av: Nikki

Publicerad 2013-08-30 14:32:21

Jag tycker att smaka och äta är olika saker. Tvingar inte barn att äta mat de inte gillar och jag serverar självklart något annat om det är så. Finns inget annat alternativ så finns alltid en smörgås eller yoghurt. Barn är också individer och jag tror inte att man ska försöka så mycket utan låta dom uppleva och känna själva vad dom gillar och inte. Men smaka ska man helst göra hemma hos oss. Inget krav om man tycker det är jättehemskt (typ när jag bad ett av barnen att smaka på sparris).

Svar: Nej, självklart. Jag vet precis vad mina barn tycker om och inte. Det är ju inte så att jag tvingar dem att äta det som dem inte tycker om och jag serverar absolut inte sådant som jag vet att de inte tycker om heller för den delen. Men de är ett måste att iaf ha smakat på maten och få i sig lite av det som är upplagt. Att vägra äta maten är oartigt.
Beatrice

Postat av: Cattis

Publicerad 2013-08-30 14:35:42

Jag gör två maträtter om jag verkligen vet att de är något som min store pojk absolut inte äter, annars så gör jag bara en,och de är för att jag vill att han ska få i sig mat, och inte behöva gå hungrig.

Svar: Som sagt, mina barn går aldrig hungriga då vi äter regelbundna tider här hemma :)
Beatrice

Postat av: Nikki

Publicerad 2013-08-30 21:55:42

Du säger att du inte tvingar dem äta sådant de inte gillar, men det är oartigt att inte äta upp? Alltså, om vi är t.ex. bortbjudna och det serveras mat mina barn inte gillar så behöver de inte äta av den maten. Då fixar jag något annat. Vi har så trevligt folk runt omkring oss att ingen av tänkbara värdar/värdinnor skulle ta illa upp om jag bad om en smörgås till någon av barnen.


Jag vill inte vara otrevlig eller något, du är säkert en toppenmamma, jag blir bara så frustrerad när det kommer till denna hets om att äta mat man inte gillar. barn som vuxen. Det är väl en petitess om något! Tycker jag iaf. Min sambo och jag dividerar ofta om detta. Han är uppvuxen lite mer som du och jag har aldrig vart med om sånt.. :)

Svar: Mina barn har alltid ätit det mesta och säger sällan "det här tycker jag inte om". De älskar t.ex alla kokta sorters grönsaker, men inte vanlig grönsallad... Serveras det grönsallad med dressing exempelvis så ger jag dem några bitar gurka och majs t.ex som jag letar fram i salladen. Det vet jag att de tycker om. Men däremot kött, potatis, fisk, ris o.s.v det vet jag att de gillar.. och även om de inte tycker om köttet som serveras så BÖR de iaf äta två, max tre små bitar av köttet och inte rata det helt. Det är så jag menar och det är så jag väljer att uppfostra mina barn :)
Beatrice

Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Publicerad 2013-08-31 09:45:08

Jag håller med dig! Aldrig att jag skulle laga 2 olika maträtter. Barnen äter när dom blir hungriga och jag tror att man gör barnen en björntjänst om man lagar 2 olika maträtter...

HAHA, ja du. Det undrar jag också! Kanske att personen som skulle till henne efter mig är gravid i vecka 10, eller så läste hon min journal och såg det hon skrivit när jag var gravid med Jennifer :D

Postat av: Ida

Publicerad 2013-09-01 09:06:03

Du har helt rätt klart man inte ska laga 2 middagar och du känner ju dina barn så inte lagar du något dom inte gillar äter dom inte just den dagen så passar de kanske inte just då och då tycker ja inte man ska komma med ett annat alternativ :)

Postat av: Ida

Publicerad 2013-09-01 09:06:29

Du har helt rätt klart man inte ska laga 2 middagar och du känner ju dina barn så inte lagar du något dom inte gillar äter dom inte just den dagen så passar de kanske inte just då och då tycker ja inte man ska komma med ett annat alternativ :)

Postat av: Madde

Publicerad 2013-09-07 21:35:19

Jag håller med dig! Den maten som står på bordet är den som serveras. Passar det inte så får man väl vara utan.
Precis som du har skrivit så många gånger, så lagar man väl ändå inte mat som man vet att barnen inte tycker om?
Visst kan hela familjen prova nya saker, och smaka måste man göra innan man säger att man inte tycker om.

Heja dig! Du är en mamma med sunda värderingar, enligt mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela