Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Helstekt/kokt kyckling med ris och bönor.

Publicerad 2013-10-24 19:11:17 i Matlagning, recept,

I dag fick det bli kyckling här hemma och för första gången så gav jag mig på att tillaga en färsk hel kyckling på egen hand. Jag lyckades tillslut, men det tog sin lilla tid innan kycklingen blivit genomkokt!

 
Ingredienser:
1 färsk hel kyckling
2 gula lökar
4 morötter
2 skalade äpplen
2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
5 dl vatten
Timjan
Dragon
Salt
Peppar
 
Jag började med att förbereda löken, morötterna, äpplena och vitlöksklyftorna genom att hacka ner alltsammans i större bitar. Sedan brynte jag kycklingen runt om i grytan innan jag fyllde grytan (och kycklingen) med resten av ingredienserna. Efter det här så sänkte jag ner värmen och lät grytan stå på spisen tills kycklingen var färdig inuti, vilket tog oss cirka 2 timmar. Glöm dock inte att ösa kycklingen lite då och då under tillagningstiden.

Såsen gjorde jag genom att sila ner vätskan från grytan i en kastrull och tillsätta lite grädde och vetemjöl och låta detta koka en stund så att såsen tjocknar en aning. Till kycklingen så serverades sedan ris och gröna bönor. Yummie!

Kommentarer

Postat av: Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Publicerad 2013-10-25 09:02:23

Nu är tävlingen där du kunde vinna ett valfritt plagg från smallones avslutad, kom in och se om det var du som vann!

KRAM

Postat av: Emelie Babunovic

Publicerad 2013-10-25 21:22:28

MUMS!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela