Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Hemgjorda piroger.

Publicerad 2014-01-12 17:13:45 i Matlagning, recept,

Vaknade upp med en knappt fungerande röst i morse, kli i halsen och en retlig hosta. Framåt eftermiddagen så kom vi fram till att jag hade feber också. Kul... Detta gjorde att jag fick ställa in min träff med Sarah som var planerad. Typiskt. Tur att det kommer fler dagar!
 
När jag ändå inte kunde gå utanför dörren med risk för att smitta ner någon, så passade jag och Devin därför på att baka piroger till middag, medan Lili sov, så att han fick sysselsätta sig lite. Dessa piroger är perfekt att laga när man har köttfärssås över från gårdagen! Dessutom så skötte ju bakmaskinen degen och köttfärssåsen var redan färdiglagad sedan tidigare, så det enda som återstod var ju den roliga delen, d.v.s utbakningen och den klarade jag galant, tack vare min son och trots febern som bråkar i min kropp.
 
 
 
Degen gör du såhär:
150 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1 ägg
1 tsk salt
9-10 dl vetemjöl
 
Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm (d.v.s. 37°).
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölkblandningen, salt och ägg.
Rör ordentligt tills jästen är upplöst och tillsätt sedan mjölet.
Låt degen jäsa i ca 20-30 minuter.
Dela degen i 10-12 lika stora bitar och tryck sedan ut varje bit till en rund platta.
Lägg en klick av köttfärsen på ena halvan och vik sedan över den andra deghalvan och tryck ihop kanterna så att ingenting kan rinna ut. Lägg sedan pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och pensla dem med ett uppvispat ägg. Grädda pirogerna mitt i ugnen på 225° i ca 15 minuter. 
 
Detta underbara receptet hittade jag förresten inne hos FrökenM.

Kommentarer

Postat av: Fröken M

Publicerad 2014-01-13 09:29:54

Kul att ni gillade dem !
Här är det viggos nya favoritmat, och det bästa är ju att man kan variera innehållet i pirogerna helt efter tycke och smak :)
Ha en bra start på veckan !
Kram

Postat av: Elin - Livat på torpet

Publicerad 2014-01-13 12:08:34

Dom där ska jag också försöka mig på! Perfekt att fylla frysen med :)

Svar: Javisst! Min sambo blev något lycklig när han såg vad han får med sig i nästa vecka i matlådan, bland annat ;)
Beatrice

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela