Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Att lära sig använda en menskopp.

Publicerad 2014-07-11 13:01:00 i Intressanta tips, Jag har testat..., Minnen, tankar & åsikter,

 
Nu har jag haft användning för min menskopp från Lunette i snart en vecka, men jag har fortfarande inte fått ordning på hur jag ska sätta in den rätt antar jag, för hela tiden så läcker den lite och jag har därför svårt att känna mig helt säker och fräsch med den, tyvärr. Men det är väl bara att fortsätta försöka och testa sig fram så lär jag väl mig vilken metod som passar mig bäst för att slippa läckage när koppen väl är insatt...
 
Eller är det någon där ute som själv använder menskopp som kanske kan ge något bra råd som är bra att tänka på vid insättning av den?

Kommentarer

Postat av: Gabriella

Publicerad 2014-07-11 19:36:16

Har du fått rätt storlek, undrar jag? Den modell jag använder finns iaf i två storlekar och jag blev rekommenderad den större då jag var över 30 eller fött barn. Jag brukar göra så att jag viker in en sida och sen viker den igen innan jag för in den, sen rättar den till sig där inne när man släppt den. För att vara säker att vakumet blivit rätt och att den sitter ordentligt längst slidväggarna kan man dra runt ett finger och känna så där inte är ngn glipa mellan koppen och slidväggarn. Så gör jag och min har aldrig läckt. Hoppas det går bra för dig för jag tycker den är guld värd. Miljövänligare, sparar pengar och torkar inte ut som tampong kan göra.

Postat av: Gabriella

Publicerad 2014-07-11 19:36:17

Har du fått rätt storlek, undrar jag? Den modell jag använder finns iaf i två storlekar och jag blev rekommenderad den större då jag var över 30 eller fött barn. Jag brukar göra så att jag viker in en sida och sen viker den igen innan jag för in den, sen rättar den till sig där inne när man släppt den. För att vara säker att vakumet blivit rätt och att den sitter ordentligt längst slidväggarna kan man dra runt ett finger och känna så där inte är ngn glipa mellan koppen och slidväggarn. Så gör jag och min har aldrig läckt. Hoppas det går bra för dig för jag tycker den är guld värd. Miljövänligare, sparar pengar och torkar inte ut som tampong kan göra.

Svar: Ja, rätt storlek borde jag ju ha fått då jag fick nr 2. Den som rekommenderas till oss som har fött barn och de som blöder mycket..
Beatrice - mamma till två, sambo och student

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-07-12 08:27:41

Hejhej!

Har du klippt av piggen under koppen något? Det kan du komma att behöva göra. Om piggen är kvar så trycks kanske koppen in längre än den ska, tänker jag?

Märker du att den glider inåt, så att den sitter mycket längre in när du tar ut den jämfört med när du sätter in den?

Kommer det inget blod alls i koppen eller blir den full så att det är därför den läcker?

Jag här skrivit mer om isättande här: http://menskoppen.se/faq/problem/lackage

Och en (ganska lång) bruksanvisning här: http://menskoppen.se/bruksanvisning-menskopp

Det finns ca 40 olika menskoppsmärken i världen, och alla kroppar ser olika ut, så det är bra att det finns att välja bland. Apoteket har valt att sälja ett märke av dessa och det är tyvärr så att inte alla kan ha det märkets två olika storlekar. Men kolla dessa saker ovan, och prova lite mer så kanske det funkar! Håller tummar :)

Hälsningar
Annelie, [email protected]

Postat av: Tanja & kattskurkarna

Publicerad 2014-07-16 13:28:50

För mig hjälpte det att köpa en lite hårdare än den första jag hade. Jag hade problemet att den inte vecklade ut sig ordentligt. Sedan måste jag vara avslappnad i bäckenbotten för att få den att sitta rätt. Och jag behöver bära den ganska långt in till skillnad från vad som ofta skrivs.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela