Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Jag förstår inte..

Publicerad 2009-04-30 09:41:59 i Graviditeten med Devin,

Nu känns det som rätt tillfälle att ta kontakt med försäkringskassan och ansöka om föräldrapenning och sånt. Dessvärre så förstår jag inte hur jag ska gå tillväga. Jag har ringt till dem på försäkringskassan, men man blir tillsagd att skriva in barnets personnummer. Det har jag ju inte! Jag har ju inte ens fött mitt barn ännu!

Jag vill kunna ta ut min föräldrapenning någon månad innan den lill* föds, och vad jag har hört så ska man kunna göra det, men hur? Älskling ska försöka komma hem tidigare idag så vi kan åka till försäkringskassan och tala med dem, öga mot öga. Jag tror det är enklare så.

Ska det verkligen vara så svårt att ansöka om föräldrapenning? Jisses. Visst, jag kanske är tidigt ute, men efter vad jag har förstått och hört så är försäkringskassan extremt sega, så jag antar att det är bäst att vara ute i god tid!

Kommentarer

Postat av: angelicka

Publicerad 2009-04-30 11:17:15

Han köpte dom här i karlstad, på "färjestadshoppen". Dom kostade ca 85:- tror jag :)

Postat av: angelica

Publicerad 2009-04-30 13:06:17

Du skriver in ditt personnummer. Enklast är att du gör det via deras hemsida med e-legitimaton. Men har du skickat in moderskapsintyget?

Postat av: Tess

Publicerad 2009-04-30 13:27:05

Det är absolut nödvändigt att vara ute i god tid! Jag har halvt sjukbidrag och ifjol då jag skulle ansöka om fortsättningen på det så var jag ute i goooooood tid. Över 2 månader före hade jag skickat in alla papper. Men läkaren hade (utan att meddela mig) bestämt sig för att invänta något så inget läkarintyg kom till FK. Till slut fick jag tjata till mig att läkaren skulle skicka det och sedan skicka en ändring ifall min röntgen visade något annat med motiveringen att jag måste ha något för att ÖVERLEVA. Blev ändå utan pengar i 2 månader (var dessutom sommar så hade inget studiebidrag heller) och var tvungen att låna av folk för att klara mig :-(

Postat av: Em

Publicerad 2009-04-30 15:07:09

Jag tror ocksa det ar bra att vara ute i GOD tid - min mormor var nere pa FK &

snackade med dem at mig for ett tag sedan & de sa att jag maste komma in sa

fort jag flyttat tillbaka for att de ska ha en chans att fixa det at mig.



Angaende vagnen sa ar alla Emmaljungamodellerna underbara & jag skulle kunna

tanka mig vilken som helst, men vi har testkort de flesta & for oss kanns alla,

aven de med mindre hjul, alldeles for klumpiga. I alla fall om man ska ha pa den

pa bussar, tag osv. & pa flygplan. Hua! Men det ar min dromvagn. Aaah, lite

avundsjuk pa er :) Vilken har ni? :)

Postat av: Jessica

Publicerad 2009-04-30 16:14:43

Hoppas du får en trevlig valborg!

Postat av: Tanya

Publicerad 2009-04-30 17:08:55

du får havandeskapspenning 2 månader innan barnet e fött! det måste man ansöka om...du måste få ett moderskapsintyg av din barnmorska som du ska skicka in till försäkringskassan.mitt råd e att inte ta nån föräldrapenning innan barnet e fött..dom dagarna kommer du vilja ha sen! tar man ut 7 dagar i veckan så kan man inte ens va hemma ett år å det vill man ju..iaf jag:)

du får höra av dej om det e nåt du undrar över! jag har ju allt väldigt färskt i minnet om man säger så:)

Postat av: andrea

Publicerad 2009-04-30 17:53:04

svar:

det vore inte fel ;) de är ju grymma :)

Postat av: Jag och fotbollsspelarn

Publicerad 2009-04-30 19:28:35

Ja, om vi ska se eld så blir det nog stadsparken, känns som vårt ställe :) Ja detsamma gumman, ha det jättemysigt.

kramar

Postat av: elin

Publicerad 2009-04-30 19:52:27

sv: haha nä :)

Postat av: Tess

Publicerad 2009-04-30 22:30:20

Svar: Tack! Ja, jag är ganska förtjust i de gardinerna jag också :-)

Postat av: Madeleine

Publicerad 2009-05-01 12:09:56

Själv var jag inte ute i så god tid.. men det löste sig ändå.. för jag har bara lägsta ersättningen per dag ändå så :P



Csi är nog ett utav favoritprogrammen!

Nja asså, inte pratar så.. jollrar liksom. Jag pratar med henne och hon svarar med joller.. "pratar" :)



Sista veckorna känns längst!! haha.

Postat av: Em

Publicerad 2009-05-03 12:12:36

Oooh, gud vad avis jag blir! Du kommer glida runt IN STYLE my friend :D

Kan knappt vanta tills jag far se ''riktiga'' bilder pa den, for du maste lova

att lagga upp nagra har i bloggen nar ni fatt den! :)



Kramar

Postat av: Em

Publicerad 2009-05-03 15:03:14

Spannande, spannande! Vilket datum ar din lille Bebis beraknad forresten? :)



Hihi, ja, jag gillar den mycket. Fast det ar faktiskt ingen 3-hjuling - den har

tva storre hjul dar bak & tva mindre hjul dar fram :)



Kram

Postat av: Em

Publicerad 2009-05-03 15:17:31

Aaw, vad mysigt! Da hinner Liten fa smaka pa sommarvarmen ett tag :)

Min ar beraknad till den 18 september - forhoppningsvis kommer h*n

lite innan eller inte sa langt efter - ju narmare oktober man kommer desto

trakigare blir det :p



Det beror ganska mycket pa vart man koper den, men den ligger pa ca

£560-£760. Svarforaldrarna hittade den dock for £460 ;)



Krams

Postat av: Em

Publicerad 2009-05-03 16:05:49

Mm, det hoppas jag med, som jag har saknat den svenska sommaren! :)



Vart plan gar den 6 Juni, sa vid lunchtid landar vi i Goteborg dar vi

ska bo :) Vart bor du sjalv?

Postat av: Mindy

Publicerad 2009-05-03 16:34:23

Hoppas att det löser sig...Lättast är att prata med den.Har ni inga i familjen som ni kan prata med som ni kan få hjälp av? kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela