Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

Byt ut jästen till bakpulver.

Publicerad 2014-05-12 18:50:00 i Matlagning, recept,

 
Lagom tills vi skulle sätta igång med middagen så upptäckte jag vad det var jag glömde köpa hem när jag var i väg tidigare, nämligen jäst. Och såklart så öste regnet ner utanför fönstret, vilket gjorde att jag totalt tappade lusten till att ge mig ut bara för att köpa hem 50 gram jäst, istället så sökte jag upp ett kanonrecept på en pirogdeg utan jäst:
 
50 gram smör
4 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
Lite salt
1 dl mjölk
 
Blanda ihop mjölet med bakpulver, salt och smör. Tillsätt sedan mjölk och arbeta ihop allt till en deg.
 
Kavla ut degen tunnt på ett mjölat underlägg och skär sedan ut lagom stora cirklar med hjälp av en rund skål eller ett glas, beroende på hur stora piroger du vill ha. (Eller så går det säkert precis lika bra att dela upp degen och platta ut klumpen med hjälp av händerna.)
 
Pensla kanterna med uppvispat ägg innan du lägger på fyllningen på mitten. Vik sedan ihop och använd antingen en gaffel för att sammanfoga kanterna eller tryck ihop dem med ett finger. För att få en finare färg på dina piroger kan du pensla med ägg ovanpå innan du ställer in dem i ugnen.
 
Grädda dem i ugnen på 200 grader i ca. 15-20 minuter.

Kommentarer

Postat av: Fröken M

Publicerad 2014-05-13 23:07:30

Så himla gott ! Och här görs alltid ett helg gäng piroger när vi ändå håller på så att jag kan fylla frysen med några oxå :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela