Beatrice, en kämpande mamma till två ♡

ensamstående • mamma till två • student • vikarie • inredningstokig • shoppaholic • resor

4-årskalas

Publicerad 2015-06-07 20:25:34 i Bakning, Barnen ♥, Lili ~ 3-6 år, recept & tips,

Tack alla fina som kom för att fira min lilla tös i dag ❤  Alla fina presenter som hon fick lär komma väl till användning och jag är säker på att hon är supernöjd med precis alltihop som hon fick. 

 

Vi bjöd på tacos och tårta, efter Lilis önskemål. Tårtan gjorde jag och min syster och såklart blev det den frost-tårtan som Lili hade önskat sig till den här dagen. En tårta gjord på chokladbotten, fylld med bananfluff och vaniljkräm, toppad med grädde, en oblatbild med frostfigurerna, ahlgrens bilar och så kallade chokladfingrar. Jag blev själv väldigt nöjd med resultatet, förutom att bananfluffen blev väldigt rinnig och misslyckad, men god. 

Jag använde mig av recepten nedan, men blev som sagt inte överförtjust över resultatet på bananfluffen, men resterande fyllning och tårtbottnen blev kanonbra!

Tårtbotten med choklad:
4 ägg
2 dl strösocker
3/4 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
1,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta och blanda ihop vetemjöl, potatismjöl, kakao och bakpulver och rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i 175 grader ca. 40 minuter.

Bananfluff:
3 bananer
1,5 dl vispgrädde 
2 msk marsanpulver

Mosa bananerna med stavmixer, häll ner grädden och sedan marsanpulvret och rör om. Låt stå i kylen 10-15 minuter.

Vaniljkräm:
2 dl blandad marsankräm
1 tsk vaniljsocker
2 dl vispad grädde

Blanda ihop 2 dl marsankräm enligt anvisningen på paketet och ställ sedan i kylen ca 10 min. Blanda sedan ner marsankrämen i 2 dl vispad grädde och tillsätt vaniljsocker.


Naturligtvis hade även dukningen på kalaset ett enklare frost-tema. ;) 

Kommentarer

Postat av: Emelie Babunovic

Publicerad 2015-06-08 14:27:03

Åh lilla stumpan! Låter som ett fint kalas ♡ Bra val med tacos och frost, hon kan kalas Lili!
Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela